Kerrie Telor

Één van mijn absoluut favoriete gerechten is kerrie telor, oftewel kerrie eieren. Ik heb ze een paar weken geleden voor het eerst zelf gemaakt en was bijzonder tevreden met het resultaat. Bij de meeste Indonesische (afhaal) restaurants krijgt met de keuze uit kerrie telor of sambal telor. Dit zijn hele gekookte eieren in een kerrie danwel sambal saus. Soms zijn de gekookte eieren eerst nog door een licht beslag gehaald en kort gefrituurd of gebakken. Zelf vind ik dat niet nodig.

Mijn recept voor kerrie telor is een aanpassing van een recept dat ik vond op deze site: http://indonesische-recepten.jouwweb.nl/

Het is een vrij mild gerecht met een lekkere kruidige saus die heerlijk samen gaat met het zachte van de eieren. Ik ben zelf niet zo van het hele scherpe, maar mocht er vraag naar zijn dan kan ik me ook een keer aan de sambal telor wagen. Laat waar weten via comments/facebook/twitter als iemand daar graag een post over ziet!

Maar nu eerst, kerrie telor.

Benodigdheden

hardgekookte eieren ( dit recept is goed voor 10-14 eieren)
½ theelepel laos, of een stukje verse laos
ui
2-3 cm verse djahé (gember)
Knoflook
1,5 theelepel koenjit
1 theelepel ketoembar,
gula djawa
3 kemirienoten,
400ml santen,
1 theelepel sambal peteh
2 salamblaadjes
1 theelepel djintan
Bosje lente uitjes

Pof de kemirienoten in een droge koekenpan. Zorg dat je regelmatig met de pan schudt, anders krijg je aan 1 kant zwarte noten! Na ongeveer 2-3 minuten zijn ze klaar. Snipper de ui, de lente uitjes en de knoflook en rasp de djahé ( en de Laos als je vers gebruikt) of maak alles fijn in de vijzel. Laat de kemirienoten even afkoelen en maal ze fijn. Meng het uienmengsel met de kemirienoten en fruit dit mengsel aan in een beetje olie.

IMG_0382

Voeg nu de kruiden en de sambal toe en meng goed. Als het goed is geurt je keuken nu heerlijk en heeft het mengsel een prachtige gele kleur gekregen van de koenjit. Voeg nu de santen en de salambladeren toe. Laat het geheel even warm worden en proef dan je saus. Voeg gula djawa en zout toe naar smaak. Als je denkt dat je saus geen gula djawa nodig heeft, doe me dan een lol en probeer een beetje van de saus met een klein beetje van je saus. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een klein bakje te nemen, hier een druppel gula djawa in te doen en er wat saus over heen te scheppen. Even goed roeren, dan proeven. Vind je het nog steeds onnodig, dan is dat natuurlijk aan jou. Vertrouw op je eigen smaak, maar proef tenminste even. Zelf vind ik een paar druppels de saus net wat lekkerder maken.

Terwijl je saus rustig opwarmt kun je je eieren pellen. Allemaal gepeld? Leg de eieren in de saus en laat alles opwarmen. Klaar! Serveer als onderdeel van een rijsttafel, hoewel gewoon een ei met rijst en flink wat saus ook heerlijk is.

Hmm... Even opwarmen en klaar!

Hmm… Even opwarmen en klaar!

Plaats een reactie