Uiensoep

Oh uien en ik. Ik vraag me wel eens af of er momenten zijn waarop mijn handen niet naar uien stinken. Een van de eerste dingen die ik ontdekte toen ik ging koken was de kracht van een uitje en een teentje knoflook. Pastasaus uit een fles? Uitje, teentje knoflook, gelijk beter! Curry? Begin met een ui en knoflook. Mist iets smaak? Ui en knoflook. Jus extra lekker maken? Uitje en knoflook. De hoeveelheid ui en knoflook die er in huize Gyles- Seger doorheen gaat is dan ook niet gering. Hoewel ui dus eindeloos voorkomt in ons menu zijn er aanzienlijk minder gerechten waarin ui echt te ster van het gerecht is. Ja, uienringen, maar dat is meer een snack of bijgerecht. Nee, ui is de stille kracht op de achtergrond. Om onze waardering voor ui te tonen vandaag toch dat ene gerecht waar ui in de spotlight mag staan: Uiensoep.

Ik ben dol op uiensoep. Het is lekker, het vult en het verwarmt. Daarbij kun je uiensoep zo simpel of zo ingewikkeld maken als je zelf wilt en ook zo goedkoop of zo duur als je zelf wilt. De simpele versie is uitermate geschikt voor studenten! Klaar? Uienbrillen op, houten lepels tussen de tanden, afzuigkap aan, wat je trucje dan ook is en we gaan aan de uiensoep!

Benodigdheden

Runder bouillon
Uien
Knoflook
(Stok)brood
Kaas
Eventueel wat verse tijm en/of laurier
Boter

Bereidingswijze
Begin met het snijden van flink wat uien. Of, als je ultiem lui bent zoals ik regelmatig ben, koop voorgesneden halve uienringen. Dat vertelt je gelijk hoe de uien gesneden moeten worden, in halve ringen. Niet te netjes, nergens voor nodig. Heb je een flinke hoop ui? Zet dan een pan op een middelhoog vuur en smelt hierin een flinke klont boter. Niet te zuinig, boter maakt alles lekkerder. Als de boter gesmolten is gooi je al je uien er bij en draai je het vuur laag. Heel laag. En nu? Nu ga je even wat anders doen. De krant lezen. Opruimen. De kat knuffelen. Beyoncé na doen voor de spiegel. Wat dan ook. Doe jezelf een lol en blijf niet naar je uien staan kijken. We willen dat ze gaan carameliseren. Oftewel, flink in volume afnemen en zachtjes bruin worden. Hier heb je een laag vuur en veel geduld voor nodig. Roer elke 10-15 minuten in je pan met ui, maar niet vaker. Niet bang zijn als er één stukje iets te hard is gegaan. Als het maar bij hier en daar een klein stukje blijft.
20130422-133458.jpg

Hoe lang dit proces duurt hangt af van je pan, je fornuis en de hoeveelheid uien die je gebruikt. Kan ik je dus niet vertellen. Ik ben al snel een uurtje verder. Dat klinkt lang, maar als ik je nou vertel dat dit het moeilijkste is wat je moet doen? Valt wel mee dus. Toch?
Als je uien zijn verworden tot een laag lichtbruine drab onder in je pan zijn ze klaar. Laat het vuur nog even aan staan en gooi er per persoon een fijngesneden/geperst teentje knoflook doorheen. Mag natuurlijk meer of minder, pas aan aan je eigen knoflookliefde! Liefhebbers kunnen nu wat verse tijm, wat laurier of nog andere kruiden naar smaak kort meebakken. Zelf vind ik dit niet nodig.

20130422-133656.jpg
Pak nu een soeppan en gooi er je uienprut in. Voeg je bouillon toe. Zorg voor een sterke bouillon. Natuurlijk krijg je een verrukkelijke uiensoep met huisgetrokken sterke runderbouillon die in alle rust een dag ( of twee ) heeft mogen trekken op een zacht pitje, terwijl je huis zich vulde met heerlijke geuren. Jammer, daar hebben we niet allemaal tijd voor en/of zin in. Geloof me, met een bouillonblokje gaat het ook prima. Laat je pan met ui en bouillon tegen de kook aankomen ( er tegen aan, dus niet koken!) en laat het zo’n 15 minuten lekker trekken.

20130422-133831.jpg
Snij ondertussen je stokbrood en rasp je kaas, of trek het zakje kaas open. Gruyère is naar mijn mening absoluut de lekkerste kaas voor op uiensoep, maar oude kaas werkt ook prima! Schep je kommen vol met soep en dek het oppervlak af met stokbroodjes. Soms een beetje puzzelen. Traditioneel gezien drijft er 1 stukje stokbrood op de uiensoep onder een laag gesmolten kaas. Door de hele kom af te dekken met stokbrood kun je eigenlijk bij elke hap een hap brood en kaas nemen. Trucje van mij. Zelfs wanneer je een hongerige jongeman te voeden hebt wordt de uiensoep op deze manier een vullende maaltijd. Daarbij weten we stiekem allemaal dat stokbrood, vol gezogen met soep, met een lekker laagje gesmolten kaas gewoon het aller, aller lekkerste is aan uiensoep. Voor mijn hongerige jongeman strooi ik stiekem wat extra kaas in de soep voor het brood er over heen gaat. Kom maar op met die extra calorieën!

20130422-133851.jpg
Bedek je stokbroodjes onder een lekkere dikke laag kaas en zet de kommen in de oven. Zelf zet ik de kommen altijd in een braadslede, dan gaat het verplaatsen sneller en makkelijker. Traditioneel zet je de kommen onder de grill, maar onze grill doet het al jaren niet meer. Tien minuutjes in een flink hete oven ( denk 200 – 220) werkt ook prima. Als de kaas er naar wens uit ziet haal je de kommen uit de oven. Voorzichtig, alles is heet! Het best kun je nu de kommen even 5 minuten af laten koelen. Dwing jezelf om er echt niet aan te komen, anders leidt overenthousiasme als snel tot een verbrande tong! En dan is het tijd om lekker te eten. Prik met je lepel door de kaas, neem een stuk brood en wat soep mee en eet. Herhaal tot de kom leeg is of tot je denkt te gaan ontploffen. Simpel, lekker, wat wil je nog meer? Hebben jullie nog uiensoep variaties die favoriet zijn? Ik hoor het graag in de comments!

20130422-133918.jpg

20130422-133910.jpg

2 thoughts on “Uiensoep

Geef een reactie

