Pasta Carbonara

Ik ben dol op pasta. Altijd geweest en dat zal ik denk ik ook altijd zijn. Als kind betekende pasta voor mij vooral een veilige keuze in restaurants. In lasagne of spaghetti bolognese kom je niet vaak ingrediënten tegen waar ik als kind van gruwde. Het grootste risico wat ik liep was een verdwaald stukje rozemarijn ( why?!) Dat viste ik er dan met een vies gezicht uit en dan kon ik weer lekker door eten.

Tegenwoordig is pasta niet altijd meer een veilige keuze. Dit geldt in het bijzonder voor één specifieke versie, waarvan het bestellen regelmatig de vorm aan neemt van Russisch roulette: Pasta Carbonara. Het is één van de meeste eenvoudige pasta’s die je kunt maken, maar op de een of andere manier is eenvoud altijd het moeilijkst. Het mooie aan de Italiaanse keuken vind ik nou juist de eenvoud en het gebruik van simpele smaken. Helaas, overvallen door een behoefte aan culinaire vooruitgang maken wij Hollanders de Italiaanse keuken vaak ingewikkelder dan hij is. In veel gevallen zie ik het hoofdschuddend door de vinger, maar carbonara is daar een uitzondering op. Waarom? Omdat het mij persoonlijk treft! Ik zal u allen uitleggen wat het probleem is.

Carbonara is geen saus. Het is een manier om pasta te bereiden, maar het is geen saus die je lekker royaal over je pasta kan scheppen. Dat lijkt een groot deel van de Nederlandse koks echter niet geheel begrepen te hebben. Pasta serveer je immers met saus, toch? Wanneer ik in een restaurant een carbonara bestel verwacht ik een mooi bord pasta waar een lekkere laag ei en kaas aan kleeft en met spekjes er door. Wat krijg ik echter regelmatig voorgeschoteld? Pasta met roomsaus. Roomsaus, de horror! Ik hou niet van room saus! Ik vind het een vrij smakeloos goedje wat mij er toe aanmoedigt flink wat extra zout over mijn bord te strooien. Als basis saus is het geweldig, maar als pasta saus? Toch is dat hoe een gemiddeld Italiaans restaurant in Nederland hun carbonara serveert. Soms staat het zelfs zo vermeld op het menu: Pasta in roomsaus met spek en eieren.

Nu ben ik nog dankbaar aan restaurant die het zo op de kaart zetten, want dan weet je waar je aan toe bent. Mijn regel is tegenwoordig dat ik pas carbonara bestel in een restaurant als ik het voorbij heb zien komen op weg naar de tafel van een andere pasta liefhebber. Pas dan weet ik of de kust veilig is en ik roomsaus-loos mijn bordje pasta kan eten. Mogen restaurants van mij dan geen pasta met roomsaus maken? Oh jawel, moeten ze vooral doen. Er zijn vast mensen die het heerlijk vinden! Alleen één verzoekje, noem het alstublieft geen carbonara? Dan kan ik voortaan in alle rust bestellen.

Voor diegene die restaurants ook niet vertrouwen en thuis een heerlijke carbonara willen maken volgen hier de instructies.

Benodigdheden

Pasta
Spekblokjes
Parmezaanse kaas
Eieren
Sjalotjes
Vers gemalen peper

Begin met het uitbakken van de spekjes. Zet ze op een middelhoog vuur en laat ze rustig onder af en toe roeren uitbakken. Zet ondertussen een grote pan water op het vuur. Terwijl je spekjes bakken en je water warm wordt kun je je sjalotjes snijden. Ik gebruik meestal één sjalotje per persoon. Snipper ze zo fijn mogelijk en hou nog even apart.

Bak je spekjes uit.

Bak je spekjes uit.

Sjalotjes klaar? Dan is het tijd om de kaas te raspen! Je kunt de kaas al geraspt kopen, maar ik vind het minder lekker. Daarbij is het een dure bedoeling want je hebt voor deze pasta veel nodig! Rasp je kaas zo fijn mogelijk. Hoe veel kaas je nodig hebt kan ik je niet vertellen, maar de foto hieronder is de hoeveelheid kaas die ik heb gebruikt voor 2 personen. Nu is één van deze personen een bijzonder grote eter ( zeker als het om carbonara gaat) dus drie gemiddelde eters komen er denk ik ook wel mee uit.

Raps een flinke hoeveelheid parmezaanse kaas.

Raps een flinke hoeveelheid parmezaanse kaas.

Zijn je spekjes uitgebakken? Draai het vuur dan laag en bak de sjalotjes even kort in het spekvet. Draai dan het vuur uit en laat de spekjes en sjalotjes even afkoelen. Roer ondertussen de eieren door de kaas. Ik gebruikte 4 eieren, maar hoeveel je nodig hebt hangt af van het aantal eters, de hoeveelheid kaas en het formaat van je eieren.

Bak de sjalotjes even in het spekvet.

Bak de sjalotjes even in het spekvet.

Begin met één en voeg eieren toe tot er een dikke drab van ei en kaas ontstaat. Kookt je water al? Gooi je pasta er in en kook tot het aan de harde kant van al dente is. Let op! Kook pasta altijd in water dat je aan een zogeheten ” Rolling boil” hebt gebracht. Ik ken er geen mooie Nederlandse term voor. Het water moet borrelen alsof je pasta gaat koken in een bubbelbad, een paar flauw belletjes zijn niet genoeg!

Kijk, een mooie Rolling boil, hoewel het nog meer mag zijn.

Kijk, een mooie Rolling boil, hoewel het nog meer mag zijn.

Voeg terwijl je pasta kookt al roerend de spekjes, sjalotjes en het spekvet toe aan het ei/kaas mengsel. Het vet moet al wat afgekoeld zijn, anders krijg je een kom vol roerei.

Een lekkere ei/kaas/spek/ui massa.

Een lekkere ei/kaas/spek/ui massa.

Giet je pasta af en zet de pan terug op het fornuis, laat het vuur wel uit! Kieper je pasta terug in de pan en gooi er al roerend je ei/kaas/spek mengsel overheen. Roer tot het mengsel goed verdeeld is over alle pasta. Zet nu het vuur weer zachtjes aan. Wanneer je het vuur aan hebt staan als je het mengsel in de pan gooit heb je kans op groten stukken roerei of in het ergste geval een pasta omelet!

Het is nu nog een saus van rauw ei, maar na flink war roeren....

Het is nu nog een saus van rauw ei, maar na flink war roeren….

Eerst zal het lijken op pasta in een wat vloeibare saus van rauw ei, niet al te aantrekkelijk dus, maar naar mate je roert zul je merken dat het ei langzaam stolt en zich als fijne korreltjes aan je pasta hecht. Wanneer je geen vloeibaar ei meer ziet is je pasta klaar. Vreselijk bang voor rauw ei?
Als je echt het zekere voor het onzekere wil nemen kun je altijd de deksel op de pan zetten en je pasta 1-2 minuten op het vuur laten staan. Hiermee loop je wel een groot risico op slappe, overgare pasta. Daarbij is het eigenlijk niet nodig. Een paar minuten goed roeren boven een laag vuur is echt genoeg. Vergelijk de twee foto’s, ze ziet het verschil tussen het rauwe mengsel door de pasta en het uiteindelijke, korrelige, resultaat.

.... is het een lekkere massa van ei en gesmolten kaas.

…. is het een lekkere massa van ei en gesmolten kaas.

Voeg zout toe naar smaak, schep een lekker bord vol en maal er wat verse peper over. Dit laatste is een must, geen optie. Geloof me nou maar.

Een lekker bordje carbonara met flink wat vers gemalen peper.

Een lekker bordje carbonara met flink wat vers gemalen peper.

Hebben jullie grote restaurant ergernissen? Laat het me weten in een comment! Dan weet ik weer dat ik niet de enige zeur op voedsel gebied ben…

Follow my blog with Bloglovin

4 thoughts on “Pasta Carbonara

  1. Weer een geweldige blog! 🙂 En ja, ik ken ook wel wat restaurant-ergernissen: een Dame Blanche met slagroom (waarom slagroom?) waar de koude chocoladesaus al overheen is gegoten ipv. een bekertje warme chocoladesaus ernaast.
    Oh en m’n ergste ervaring was een ‘zeevruchtensalade’: een bordje slappe sla waar een potje zeevruchten-op-zuur op was gekwakt. Gátver.
    Gelukkig wordt ons leed gedeeld door bloggers zoals jij :’)

    • Oei… Die salade klinkt echt vreselijk! Verse zeevruchten zijn juist zo lekker. Dame blanche is inderdaad ook zo iets wat vaak mis gaat. Toch ook een simpel concept, koud ijs en warme chocolade saus, maar het wordt inderdaad vaker geserveerd als één grote koude kliederboel. Dan maar thuis maken dus 😉

    • Kan ik goed begrijpen. Een Irish coffee is ook geen goedkoop drankje, dan mag je toch tenminste verwachten dat het er niet uitziet alsof ze het alvast geroerd hebben. Daarbij is lauwe koffie, of hij nou Irish is of niet, altijd een goede reden om je koffie terug te sturen.

Geef een reactie

